Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 701
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 25 mei 2016  
 
Praktisch uitgesloten is Amsterdam zonder fietsers. De twee zijn innig met elkaar verbonden. Wereldwijd staat Amsterdam bekend als fietsstad nummer één en met een lichte afgunst kijken buitenlandse steden naar al dat vrolijke gepeddel. De laatste tijd lijkt de fietser bij ons eerder het probleem dan een oplossing: te massaal, te brutaal, te dit, te dat. Bijna niemand zal de minder leuke kanten ontkennen en kritiek op het fietsgedrag is prima. Maar wat is eigenlijk het echte probleem? Per referendum werd in 1992 gekozen voor een autoluwe binnenstad. Betaald parkeren werd ingevoerd, er kwam een grachtenprofiel en de rest van de plannen werd doorgeschoven. Dat schoot dus niet veel op. Naarmate de stad voller wordt, rijden er meer auto’s rond en die nemen ook nog eens een groot deel van de openbare ruimte in beslag. Was de autovrije binnenstad niet gewoon een prima oplossing voor een hele reeks vraagstukken?  Niet de fiets, maar de auto is het probleem. Dat was de conclusie van een mobiliteitsdeskundige, onlangs in Het Parool. Geen wereldschokkend oordeel, want het is al vaak geroepen. Veel liefhebbers van de oude stad hopen al jaren op een meer fietsvriendelijke binnenstad waar de auto is teruggedrongen. Dat is minder simpel dan het klinkt, want het betekent keuzes maken en daarin is de gemeente niet altijd even sterk.  Amsterdam is een fietsstad bij uitstek en het wordt tijd dat weer op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Hoe? Op de groentenafdeling van de buurtsuper besloten Luud Schimmelpennink, ex-Provo en bedenker van het witte fietsenplan en de chroniqueur van deze werelderfgoedstad dat een fietsdemonstratie daarvoor het meest geschikte middel is. De opmerkelijkste actiepunten? De belangrijkste aanleiding voor de demonstratie is en blijft het streven naar een autovrije binnenstad. Het blik verdwijnt zoveel mogelijk van de straat en er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Bovendien moeten grachten weer gebruikt gaan worden voor allerlei vormen van transport. Verder kunnen touringcars en personenauto’s zoveel mogelijk parkeren op de transferia langs de A10. De manifestatie op zaterdag 28 mei is een betoging, maar mag ook best gezien worden als een ode aan de fiets. De happening start om 13.00 uur op de enige, echte Dam. Via een uitgestippelde route komt de stoet ± 25 minuten later aan op het Museumplein. Wat daar gebeurt blijft een verrassing.  

Bijschrift:
Op zaterdag 28 mei start om 13.00 uur een fietsdemonstratie op de Dam.