Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 677
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 2 december 2015  

Laatst mocht de chroniqueur van oud-Amsterdam een huisconcert bijwonen. Mathilde Santing vertolkte nummers van de al bijna legendarische Canadese zangeres Joni Mitchell en dat deed ze prachtig. Het is fijn om in een bijzondere omgeving te luisteren naar mooie muziek met die geweldige teksten. Veel van dit soort concerten gaan op uitnodiging, maar op en rond de grachten wordt genoeg georganiseerd, dat publiek toegankelijk is. Lunchconcerten, koffieconcerten, noem maar op. Plekken waar muziek wordt gemaakt zijn bijna overal en soms nog gratis ook. Museum Van Loon organiseerde in het verleden ook huisconcerten maar die waren, volgens directeur Tonko Grever, nauwelijks rendabel. Met Opera in de Grachtentuin heeft het museum jaarlijks een aantrekkelijk alternatief voor die huisconcerten.
Het intieme museum is gevestigd op Keizersgracht 672. Met nummer 674 vormt het een tweelingpand uit 1671 met een uitzonderlijk goed bewaard gebleven gevel van de grote bouwmeester Adriaan Dortsman met de originele beelden op beide huizen. Dwalend door de vele stijlkamers uit de 18de eeuw is het niet ondenkbaar dat de regentenfamilie Van Loon in één van de zalen huisconcerten heeft georganiseerd. De huizen waren tenslotte ingericht om te ontvangen en te pronken. Door de fraaie keurtuin uit 1972 naar het koetshuis is het ongeveer 40 meter lopen. Na aankoop van dit koetshuis in 2009 is het weer in oude staat teruggebracht. Meestal staan er historische rijtuigen, momenteel is het ingericht als tentoonstellingsruimte. Tot 10 januari 2016 hangen er 35 schilderijen uit de collectie van de Van de Poll-Wolters-Quina Stichting. De portretten uit deze familiestichting worden voor het eerst aan het publiek getoond. Topwerken zijn de twee pendantstukken uit 1655 van schilder Ferdinand Bol, die op latere leeftijd zelfs nog in dit huis heeft gewoond. Twee Franse dames zijn trots dat ze met behulp van een plattegrondje het museum hebben weten te vinden. Met uitzicht op de gigantische keurtuin zitten twee stellen in het koetshuis druk na te praten over wat ze hebben gezien. Weliswaar regent het buiten, maar zelfs dan oogt de tuin als een plaatje en is het museum een plek waar de tijd even lijkt te hebben stilgestaan

Bijschrift:
Een hoogtepunt van de portrettententoonstelling in het koetshuis van Museum Van Loon zijn de pendantstukken van Ferdinand Bol (1616-1680).