Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 673
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 4 november 2015  

De mooiste, historische grachtenhuizen van oud-Amsterdam waren meestal eigendom van en werden bewoond door burgemeesters. Het  bijzondere stadspaleisje op Kloveniersburgwal 95 is hierop geen uitzondering. Op die plek stond eerder ‘De Gulden Steur’, een huis dat Jan Poppen (±1545-1616) er had laten bouwen. Deze Jan was een gefortuneerd handelsman en tevens bestuurder bij de Verenigde Oost-indische Compagnie. Diens zoon Jacob had het zakelijk gezien nog een slag beter gedaan en was bovendien tot drie maal toe burgemeester van de stad. Hij stierf echter al op vijftigjarige leeftijd en liet een flink vermogen na aan zoon Joannes en dochter Elisabeth. Met zijn erfdeel liet de intussen katholiek geworden zoon Joannes het zo genoemde Poppenhuis op Kloveniersburgwal 95 bouwen. Het werd gebouwd door de in katholieke kringen veelgevraagde architect Philips Vingboons (±1607-1678). Het opmerkelijk goed bewaard gebleven grachtenpand wordt gezien als één van de hoofdwerken van Vingboons. Het dubbele huis heeft een zogenaamde pilastergevel van zandsteen.
Geld en geloof zijn blijkbaar niet per definitie zaligmakend, want de katholiek geworden Joannes stierf in 1654 al op 34-jarige leeftijd, mede door de drank. Sinds het pand in 1903 in handen kwam van liefdadigheidsvereniging Vincentius is er jammer genoeg het een en ander gesloopt, waaronder in 1904 de hoge, dubbele stoep en de hoofdingang in het midden. Desondanks is het pand voor de vele liefhebbers van de oude stad - vooral inwendig - een juweeltje. De linkerdeur geeft toegang tot een uitzonderlijk mooie gang en hal met bijzonder stucwerk uit ±1742 in de trant van Jan van Logteren. Waar is nog een trappenhuis met een ongeschilderde eikenhouten trapbaluster te zien uit het bouwjaar 1642?
Op de bel-etage van dit fraaie dubbele huis op de voormalige verdedigingsgracht is sinds 1 september jl. Upstream Gallery gehuisvest, gerund door Martijn Dijkstra en Nieck de Bruijn. Met de openingstentoonstelling ‘Transformer’ wordt in hun monumentale expositieruimte een nieuwe periode ingeluid. Een prachtig, helder licht valt de grote expositieruimte van vijfeneenhalve meter hoog binnen, waar een bont gezelschap kunstenaars exposeert. Komende zaterdag 7 november nodigen de galeriehouders lezers en lezeressen van deze column tussen 13 en 15 uur uit om zelf een kijkje te komen nemen. De chroniqueur van oud-Amsterdam komt vanzelfsprekend ook langs.    

Bijschrift bij de foto: 
In het gave Kloveniersburgwal 95 is op de hoofdverdieping sinds kort een galerie gevestigd. De hal heeft stucwerk uit ±1742 en zowaar een trapbaluster uit 1642.