Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 665
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 9 september 2015  

Al in 1992 hebben Amsterdammers zich per referendum uitgeproken over een autoluwe binnenstad. De opkomst was niet denderend, maar de uitslag zou door het stadsbestuur worden gehonoreerd. Beleidsvoornemens genoeg, maar feitelijk is er niet veel veranderd.
In Brussel hebben ze de knoop wél doorgehakt, recentelijk werd het hart van de stad autovrij gemaakt. Weliswaar gaat het om een proef, maar de plannen voor herinrichting van de centrale lanen liggen al klaar. Zo’n stap vraagt een moedig stadsbestuur en flinke aanpassingen van de autogebruiker. Het is een trend, die in meer Europese steden zichtbaar wordt namelijk, het terugdringen van het autoverkeer om meer ruimte te geven aan fietsers en een groeiend aantal voetgangers.
Fietshoofdstad Amsterdam heeft het tot dusver laten afweten, want 23 jaar na het referendum zit er niet echt veel schot in de zaak. In de meeste straten van de historische stad is autoverkeer tamelijk dominant aanwezig. Is onze stedelijke overheid wel in staat om flink aan te pakken? Er mag best meer moeite worden gedaan om de dominantie van het autoverkeer in de binnenstad tegen te gaan. Het opheffen van parkeerplaatsen en het afsluiten van meer straten is ingrijpend, maar wel doeltreffend. Onlangs is een proef gestart met de Nieuwmarkt. Leveranciers kunnen er alleen nog terecht tussen 7.00 en 11.00 uur ’s ochtends, daarna wordt het gebied afgesloten met paaltjes. Ook de Negen Straatjes zijn gehonoreerd, want voorlopig zijn ze in het weekend afgesloten voor autoverkeer. Wat volgt?
Architect en stedenbouwkundige Sjoerd Soeters heeft op het Java-eiland en in zijn plannen voor Holland Park in Diemen laat hij zien hoe een autovrije stadswijk er uit kan zien. Leger, schoner en ruimtelijker zou in de toekomst ook wel eens van toepassing kunnen zijn op de Amsterdamse binnenstad. Mag er in de toekomst door voetgangers weer worden geflaneerd langs grachten en door straten? De chroniqueur werd pas geleden praktisch omver gereden door een meisje dat druk in de weer was met haar smartphone. Het autovrij maken van de binnenstad gaat beslist lukken, maar het is geen overbodige luxe om fietsers intussen ook wat manieren bij te brengen.  

Bijschrift bij de foto: Vrij recent is het historische plein de Nieuwmarkt autovrij gemaakt door middel van paaltjes.