Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 641
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 21 januari 2015    

Toeval bestaat (bijna) niet. Op de dag dat de chroniqueur naar de redactie van deze krant ging, kwam hij op het Spui een kennis tegen die in zijn vrij tijd fantastische cartoons maakt. De binnenstadschroniqueur vroeg deze Tom van Dun of hij niet eens een cartoon kon maken over de drukte in de oude stad. Al de volgende dag stond hij vóór de deur met de hier afgebeelde cartoon over de chaos van meer dan 800.000 fietsen in de stad. Zijn tekening sluit mooi aan op de fietsanarchie, zoals ze door steeds meer Amsterdammers wordt ervaren. Het aantal fietsers is enorm toegenomen, maar de laatste jaren neemt het aantal bezoekers aan de stad ook steeds meer toe. Het keurige NRC Handelsblad heeft eens per week een katern getiteld ‘Amsterdam’. Op maandag 5 januari jl. stond daarin een pagina groot verhaal van Anouk Eigenraam over de drukte in de oude binnenstad met haar ±86.000 bewoners. Daarin was te lezen dat er op jaarbasis ±16 miljoen mensen uit binnen- en buitenland naar de stad afreizen. Dat zijn er behoorlijk wat en al zijn het niet uitsluitend toeristen, dan nog is de groei enorm toegenomen. De chroniqueur wil er graag nog wat op aanvullen. Waar meer accent op had mogen worden gelegd, is het feit dat zo’n binnenstad een steeds grotere, recreatieve functie gaat krijgen. Op sommige plekken in de oude stad begint het op een pretpark te lijken. Wat ook niet werd vermeld in het artikel is het feit dat de gemeente Amsterdam op jaarbasis 8,9 miljoen euro uitgeeft om de stad te promoten. Tegenwoordig heet dat in goed Nederlands ‘citymarketing’. Dit hele budget zou in het kader van de bezuinigingen van tafel kunnen. Gezien het aantal bezoekers hoeft de (binnen)stad eigenlijk nauwelijks nog te worden gepromoot. De Amsterdamse binnenstad kan maar beter niet het voorbeeld van het wonderschone Venetië – een stad met nog maar 58.000 inwoners en maar liefst 23 miljoen bezoekers – volgen. Laatst fietste een struise dame onder luid gerinkel langs een verbaasde chroniqueur. ‘Ja, dit is mijn toeristenbel’, riep ze verontschuldigend. Veel Amsterdammers verliezen hun geduld, terwijl toeristen zich van geen kwaad bewust zijn en ‘sorry’ roepend hun weg vervolgen. Dat fietsbelgerinkel zullen we nog wel vaker horen.     

De cartoon is gemaakt door Tom van Dun