Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 625
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 17 september 2014

Door de eeuwen heen is in Amsterdam altijd sprake geweest van een dynamisch en veelzijdig muziekleven. Vanouds door de vele kerken, koren en orgelmuziek, later met een Concertgebouworkest voor het echte werk. Dit orkest kwam meteen in de ‘Stradivarius’ onder de concertzalen terecht en wordt jaarlijks door rijk en gemeente voor € 12,7 miljoen gesubsidieerd. Zo’n wereldvermaard orkest zorgt automatisch voor meer bedrijvigheid in Amsterdam. De stad kent diverse podia, er zijn huisconcerten, een grachtenfestival, toegewijd publiek plus jonge aanwas van musici en heus niet alles is meteen een aanslag op de portemonnee. Zo beleefde Opera Pietje dit jaar een doorstart met concerten in de Nassaukerk aan de Wittenstraat 114. De succesvolle formule – ‘plaatje, aria, praatje’ - wordt nu elke eerste zondag van de maand gebracht voor slechts 5 euro entree inclusief een gratis kopje koffie. Voor elke liefhebber is er dus wel wat te vinden. In dit veelzijdige, muzikale landschap speelt het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMƒ) een niet te onderschatten rol. Het fonds met uiteraard een eigen website: www.muziekinstrumentenfonds.nl beheert ruim 400 instrumenten en stelt ze tegen een geringe vergoeding ter beschikking aan honderden musici, zowel professioneel als in opleiding. Het ongesubsidieerde NMƒ is voor ongeveer 90% afhankelijk van zo’n 1600 donateurs en de overige 10% wordt betaald door de gebruikers. Behalve nieuwgebouwde instrumenten en circa 30 vleugels beheert het fonds veel historische strijkinstrumenten. Wist u dat een viool of cello in deze categorie gemiddeld 50.000 euro kost? Dit alles wordt geregeld vanuit de Sint Annenstraat 12, het oudste stenen huis van Amsterdam. Het bijzondere monument met zogenaamde rolornamenten uit ± 1560 is voorbeeldig herbouwd door Stadsherstel Amsterdam N.V. Ook het houtskelet in het huis is een reconstructie en op de hoofdverdieping bevindt zich één van de oudste beschilderingen van de binnenstad. De afgebeelde foto laat dat zien. Naast het uitlenen van instrumenten organiseert het NMƒ regelmatig concerten. Zo is er in de prachtige Noorderkerk op zaterdagmiddag 27 september a.s. om 14 uur een optreden met onder meer Esther van der Eijk, die een altviool bespeelt uit de collectie van het NMƒ. Deze altviool is gebouwd in Amsterdam gebouwd rond 1720 door Pieter Rombouts. Klanken uit een historisch instrument op een monumentale locatie, kan het nog mooier?  

Bijschrift bij de foto:
Amsterdam en het wonderschone Venetië hebben een groot aantal dingen gemeenschappelijk, bijvoorbeeld een lange muzikale geschiedenis. In het muziekgebeuren in Amsterdam speelt het Nationale Instrumenten Fonds een belangrijke rol. Het is gevestigd in een herbouwd monumentenpand, Sint Annenstraat 12 met een belangrijk interieur en zelfs nog met een tuin.