Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 613
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 11 juni 2014

Afgelopen week wandelde de chroniqueur van de overvolle binnenstad over het Singel ter hoogte van de Torensluis, de oudst bewaard gebleven stenen brug, die stamt uit 1648. Deze brug ter hoogte van de Oude Leliestraat en de Torensteeg is zo breed, omdat hier ooit de in 1829 gesloopte Jan Roodenpoortstoren stond. Tegenwoordig wordt de ontstane ruimte in de zomer vaak gebruikt voor terrassen. Multatuli – een beeld van Hans Bayens uit 1987 – houdt er de boel in de gaten. Prettige bijkomstigheid van zo’n zondagochtendwandeling is dat iedereen wel eens tegen iets verrassends kan aanlopen. Dat kan een oude vriend of kennis zijn, maar het gaat hier om iets anders. Amsterdammers zijn creatief en ondernemend en de stad is vol met bedrijfjes en kleine winkeltjes, waar eigenzinnige dingen worden verkocht of aangeboden. Etalages bekijken is vaak inspirerend en al slenterend borrelen nieuwe ideeën op. Dat was het geval op Singel 159a waar de chroniqueur toevallig langsliep en een aantal replica’s van beroemde schilderijen in de etalage hingen. Grote trekker was het prachtige en ontwapenende ‘Het meisje met de parel’ uit circa 1665 van de beroemde Johannes Vermeer. Thuisgekomen, meteen maar een virtueel bezoek gebracht aan deze winkel, waarvan het internetadres www.hollandschemeesters.com in de etalage stond vermeld. Het aanbod bleek groter te zijn dan de enkele afbeeldingen die achter het raam aan het Singel waren te zien. Sterker nog, bij het bedrijf waren schilderijen van Hollandse meesters zelfs als behang te bestellen. Het oog viel al snel op een aantal werken van George Hendrik Breitner (1857-1923). Al was de bekende kunstenaar van oorsprong een Rotterdammer – het is hem vergeven – praktisch iedereen kent hem van zijn kijk op het alledaagse leven in Amsterdam. Hij tekende en schilderde en legde zich later toe op de fotografie. Breitner werd een meester in het vastleggen van dat prachtige, mysterieuze licht in een Amsterdam dat intussen tot een ver verleden behoort. Na de wandeling en het bezoek aan de webwinkel besloot de chroniqueur spontaan een afdruk van het schilderij ‘De Singelbrug bij de Paleisstraat in Amsterdam’ uit 1896 te bestellen. Niet als behangetje, maar gewoon, op het formaat van het originele schilderij. Waar een zondagochtendwandeling al niet goed voor is.

Bijschrift bij de illustratie: Een schilderij uit 1896 van G.H. Breitner laat de Singelbrug bij de Paleisstraat in Amsterdam zien.