Voor Stadsblad de Echo schreef Hans meer dan 10 jaar een wekelijkse column met als titel 'Amsterdam omsingeld'. Belangrijk voor een monumentenkenner als Hans is dat de feiten kloppen en dus werd het stuk altijd grondig herlezen voor het naar de redactie ging. Er zitten er een aantal tussen waar hij trots op is, zoals het stuk over het terugvinden van een marmeren fontein, die was verdwenen uit een huis aan het Singel. Het fonteintje bleek te zijn gekocht door een nietsvermoedende restaurateur. Na een oproep in ‘Amsterdam omsingeld’ kon het weer op zijn oorspronkelijke plek worden opgehangen. De samenwerking met Stadsblad de Echo werd helaas gestopt, maar een groot deel van de columns is hier terug te lezen. Eind 2017 is Hans gevraagd om een bijdrage te leveren aan de Binnenkrant. Deze wijkkrant verschijnt vier maal per jaar en zijn column is getiteld ‘Thuis in d’Oude Stadt’.

Amsterdam omsingeld 585
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 6 november 2013  

Aan het jubeljaar komt een keer een eind en één van de slotmanifestaties is ‘Chambres des canaux: the tolerant home’. Onder deze weinig gelukkige titel is hedendaagse kunst te zien in historische grachtenpanden, ter beschikking gesteld door bewoners, Stadsherstel Amsterdam en Vereniging Hendrick de Keyser. Op 20 locaties is werk te zien van 35 kunstenaars, waaronder een aantal bekende namen als Marlene Dumas, Atelier van Lieshout en Fiona Tan. De ondertitel ‘the tolerant home’ verwijst naar het liberale klimaat, waarmee Amsterdam al sinds de zeventiende eeuw - de tijd dat de stad sterk groeide en de grachtengordel werd aangelegd - bekend staat. Afgelopen woensdag 30 oktober was de perspresentatie en de chroniqueur heeft alvast kunnen genieten van een aantal huizen die normaal voor het publiek niet toegankelijk zijn. Een buitenkans voor de monumentenliefhebber om bijvoorbeeld aan Herengracht 284 het uitzonderlijke ‘Huis van Brienen’ te bezichtigen met één van de belangrijkste historische  interieurs van Nederland aangevuld met moderne kunst. In koopmanshuis ‘De Vergulde Ster’ aan Keizersgracht 387 zijn de fraaie voor- en achterkamer en de zaal te bezoeken. Waar de bespanningen ontbreken hangen schilderijen. Een ander hoogtepunt is het ‘Huis met de Hoofden’ met de rijk gedecoreerde gevel, Keizersgracht 123. In het enorme pand is werk van twee kunstenaars te zien. Ooit zal de ‘Bibliotheca Philosophica Hermetica’ hier gevestigd gaan worden, maar zover is het nog niet. Kortom, het merendeel van de locaties is wat betreft het interieur machtig interessant en de kunstenaars zorgen voor het scherpe contrast. Liefst 125 vrijwilligers houden de boel draaiend, want van dinsdag tot en met zondag zijn alle panden tussen 10 en 17 uur geopend. Een passe-partout kost 13 euro - kinderen onder de 12 jaar mogen gratis naar binnen - en is te koop bij VVV/Ticketshop Centraal Station, Stationsplein 10 of Leidseplein 26; MacBike, Weteringschans 2; De Bazel, Vijzelstraat 32; Bijbels Museum, Herengracht 366-368 en in de Westerkerk, Prinsengracht 281. De uitgebreide programmakrant beschrijft alle locaties en vertelt bijna alles over de kunstenaars. De happening duurt ‘slechts’ tot en met 17 november om de bewoners niet langdurig te belasten. Komt goed uit, want dan komt Sinterklaas met zijn vermaledijde Piet. Deze bijzondere tentoonstelling zou wel eens een groot succes kunnen worden. Stippel een route uit en laat u verrassen!  

Bijschrift bij de foto:
Tijdens ‘Chambre des canaux’ is werk te zien van 35 hedendaagse kunstenaars in 20 historische grachtenpanden. Hier, een doorkijkje naar de achterkamer uit 1781 met meubilair uit die tijd van het ‘Huis van Brienen’, Herengracht 284 en aan de wand schilderijen van Ina van Zyl.