Amsterdam omsingeld 653

Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 15 april 2015
    
De binnenstad van Amsterdam heeft een bijzondere aantrekkingskracht. Hoe komt het toch dat er steeds meer wordt geklaagd over de grote aantallen bezoekers van buiten de stad, terwijl het de economie van de stad geen windeieren legt? Kern van het probleem is de schaalvergroting van het toerisme, waar Amsterdam de afgelopen tien jaar mee te maken heeft gekregen. Steeds meer mensen kunnen zich een extra vakantie veroorloven en dan zijn de Europese, historische binnensteden natuurlijk erg aantrekkelijk. Stedentrips zijn erg populair geworden en via internet kan iedereen bijna alles zelf regelen, zelfs een betaalbare slaapplaats via de website van Airbnb.nl. Promotie van de stad in het buitenland is blijkbaar effectief en betaalt zich nu terug. Intussen zuchten veel bewoners van de binnenstad onder de druk van de toegestroomde toeristen. Zo blijkt een online petitie tegen de bierfiets in korte tijd meer dan 4500 steunbetuigingen te hebben gekregen! De bierfiets is het symbool geworden van de zogeheten pretparkisering van deze werelderfgoedstad. De chroniqueur van het binnenstadsgebeuren kreeg een boekwerk van 99 pagina´s toegestuurd, samengesteld door Stephen Hodes met de titel: 'Amsterdam, inspelen op de toekomst'. Diverse experts en prominenten mochten hun zegje doen over de toekomst van het toerisme in onze stad en daar wordt vanzelfsprekend wisselend over gedacht. Bijna iedereen is het er wel over eens dat er grenzen zijn aan de groei, anders raakt het evenwicht tussen bewoners, werknemers en bezoekers verstoord. Het schrikbeeld van een stad als Venetië – jaarlijks circa 22 miljoen bezoekers tegen nog slechts 58.000 inwoners – moet worden voorkomen. Maar nergens in de publicatie – voor € 14,50 verkrijgbaar in de betere boekhandel – wordt het jaarlijks budget van € 8,9 miljoen voor de promotie van de stad ter discussie gesteld! Het is verstandig om dat forse bedrag eerst maar eens uit de begroting te halen. Verder werd als oplossing genoemd het sterk terugdringen van het autoverkeer en dus inrichten van het centrum voor voetgangers en fietsers. De huidige wethouder voor o.a. het verkeer Pieter Lintjens belooft er met zijn zojuist verschenen verkeersplannen haast mee te maken. Er wordt ook gepleit voor meer spreiding van het toerisme over de hele regio, genoemd worden o.a. Volendam, Zaanse Schans, Haarlem, Leiden, Delft, Den Haag en Rotterdam. Bij cartoonist Tom van Dun staat iedereen maar steeds in de rij, sommigen in de verkeerde rij. De chroniqueur van de oude, kwetsbare stad gaat de komende periode maar op zoek naar de weinige plekjes in de binnenstad, waar de toerist nog nauwelijks wordt gesignaleerd. Na lang zoeken zijn er nog wel een paar…