Columns
2015
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Amsterdam omsingeld 639
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 7 januari 2015
Beleving is zo’n woord dat de afgelopen jaren behoorlijk in trek is geraakt. Het gaat er dan om hoe iemand iets ervaart of interpreteert. Een pretpark, meubelboulevard of eten in een restaurant, er wordt al snel een avontuur van gemaakt. In deze categorie neemt de Amsterdamse binnenstad natuurlijk een toppositie in. De monumenten, grachten, het winkelaanbod, cultuur, de Wallen en algehele sfeer trekken nu wel behoorlijk veel mensen. Zelfs Amsterdammers weten soms maar half wat er allemaal aan moois is te zien. Mila Wessel(64), die aan een cursus van de chroniqueur deelnam, verwoordde het als volgt: ‘Ik woon mijn hele leven al in Amsterdam, maar de laatste tijd realiseer ik mij sterk dat ik in een museum woon, waar ik nog heel lang veel over kan leren en van kan genieten.’ Over beleving gesproken!
Stedentrips passen goed in deze categorie en Amsterdam is een toeristenmagneet van de hoogste orde geworden, dat op loop- en fietsafstand veel heeft te bieden. Er is één belangrijk nadeel: het wordt steeds drukker. Laatst hoorde de chroniqueur iemand zeggen dat eenieder op sommige plekken in de stad over de hoofden kan lopen. Om niet overspoeld te worden met toeristen zoals in Venetië – 23 miljoen bezoekers per jaar - kan het budget van 8,9 miljoen voor stadspromotie beter aan iets anders worden besteed! Uitkijken voor fietsers is onderhand wel noodzaak geworden en dat geldt vooral voor die vele toeristen. Amsterdammers zijn ongeduldig en de fietsers onder hen eisen de straat op vaak ten koste van voetgangers. Toeristen schrikken zich vaak halfdood als fietsers door het rode licht rijden. Zowel fietsgedrag als het stallen van de fiets hebben nogal wat onprettige kantjes gekregen. Pleinen, trottoirs en bruggen zijn gewilde parkeerplekken en vaak overvol. Er zal nog wel wat druk nodig zijn, voordat Amsterdammers een andere aanpak accepteren en er ook gehandhaafd wordt. Tenslotte heeft het ook heel wat jaartjes geduurd, voordat hondeneigenaars de hondenpoep zelf gingen opruimen. De fietsperikelen gaan dus gewoon het nieuwe jaar mee in. Hopelijk zien we nog eens in dat we best een beetje rekening kunnen houden met de ergernis die het oplevert. Bovendien zou het leuk zijn als ook het fietsen in de toekomst voor zowel bewoners als bezoekers weer een aangename beleving en avontuur wordt. De chroniqueur wenst samen met zijn vaste, trouwe kracht op vrijdag Herman Pieters alle lezers en lezeressen een gezond en een voorspoedig 2015!
Bijschrift bij de illustratie: Ook bij de recente feestdagen was duidelijk te zien dat de binnenstad overvol geworden is. De hele, dure promotie van de stad kan van tafel, want er zijn nu al veel te veel toeristen. In 2014 trok het Anna Frank Huis 1.200.000 bezoekers met gigantische rijen vóór de deur.
Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 7 januari 2015
Beleving is zo’n woord dat de afgelopen jaren behoorlijk in trek is geraakt. Het gaat er dan om hoe iemand iets ervaart of interpreteert. Een pretpark, meubelboulevard of eten in een restaurant, er wordt al snel een avontuur van gemaakt. In deze categorie neemt de Amsterdamse binnenstad natuurlijk een toppositie in. De monumenten, grachten, het winkelaanbod, cultuur, de Wallen en algehele sfeer trekken nu wel behoorlijk veel mensen. Zelfs Amsterdammers weten soms maar half wat er allemaal aan moois is te zien. Mila Wessel(64), die aan een cursus van de chroniqueur deelnam, verwoordde het als volgt: ‘Ik woon mijn hele leven al in Amsterdam, maar de laatste tijd realiseer ik mij sterk dat ik in een museum woon, waar ik nog heel lang veel over kan leren en van kan genieten.’ Over beleving gesproken!
Stedentrips passen goed in deze categorie en Amsterdam is een toeristenmagneet van de hoogste orde geworden, dat op loop- en fietsafstand veel heeft te bieden. Er is één belangrijk nadeel: het wordt steeds drukker. Laatst hoorde de chroniqueur iemand zeggen dat eenieder op sommige plekken in de stad over de hoofden kan lopen. Om niet overspoeld te worden met toeristen zoals in Venetië – 23 miljoen bezoekers per jaar - kan het budget van 8,9 miljoen voor stadspromotie beter aan iets anders worden besteed! Uitkijken voor fietsers is onderhand wel noodzaak geworden en dat geldt vooral voor die vele toeristen. Amsterdammers zijn ongeduldig en de fietsers onder hen eisen de straat op vaak ten koste van voetgangers. Toeristen schrikken zich vaak halfdood als fietsers door het rode licht rijden. Zowel fietsgedrag als het stallen van de fiets hebben nogal wat onprettige kantjes gekregen. Pleinen, trottoirs en bruggen zijn gewilde parkeerplekken en vaak overvol. Er zal nog wel wat druk nodig zijn, voordat Amsterdammers een andere aanpak accepteren en er ook gehandhaafd wordt. Tenslotte heeft het ook heel wat jaartjes geduurd, voordat hondeneigenaars de hondenpoep zelf gingen opruimen. De fietsperikelen gaan dus gewoon het nieuwe jaar mee in. Hopelijk zien we nog eens in dat we best een beetje rekening kunnen houden met de ergernis die het oplevert. Bovendien zou het leuk zijn als ook het fietsen in de toekomst voor zowel bewoners als bezoekers weer een aangename beleving en avontuur wordt. De chroniqueur wenst samen met zijn vaste, trouwe kracht op vrijdag Herman Pieters alle lezers en lezeressen een gezond en een voorspoedig 2015!
Bijschrift bij de illustratie: Ook bij de recente feestdagen was duidelijk te zien dat de binnenstad overvol geworden is. De hele, dure promotie van de stad kan van tafel, want er zijn nu al veel te veel toeristen. In 2014 trok het Anna Frank Huis 1.200.000 bezoekers met gigantische rijen vóór de deur.