Columns
2014
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Amsterdam omsingeld 606Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 23 april 2014
Je kunt er simpelweg niet omheen: de kermis op de Dam. Letterlijk en figuurlijk heeft het weer bezit genomen van onze ‘nationale huiskamer’ en de vraag is of zoiets op dit belangrijkste plein van de oude stad thuishoort. Zijn het Museumplein, het Westerpark of de IJ-oevers niet meer geschikte locaties? De chroniqueur van de pleinen voelt zich altijd wat ongemakkelijk als het kermismonster het nationale plein volledig onderdompelt in een alles overheersende herrie en drukte. Het op internet actieve Vrijzinnig Verbond tegen Kermis op de Dam noemt de kermis ‘wanstaltig’. In 2015 wordt de Dam ook nog eens omgetoverd in een zandstrand in verband met het wereldkampioenschap beachvolleybal. Voor de gemeente brengen deze evenementen blijkbaar genoeg geld in het laatje om het er verder niet over te hebben. Met dit soort beleid plus het huidige aantal bezoekers begint de oude stad soms op een attractiepark te lijken. Bewoners van de binnenstad laten terecht van zich horen, want hopelijk gaan we hierin niet het wonderschone Venetië achterna. In die historische stad woonden ooit 280.000 inwoners, nu zijn dat er nog 58.000 en hun aantal loopt nog steeds terug. Daartegenover staan ± 23 miljoen bezoekers op jaarbasis. Praktisch alle wijken van Venetie worden overspoeld door deze ‘terror of tourism’. Amsterdamse wijken buiten de Singelgracht zullen er minder snel last van hebben, met de binnenstad dreigt het wel die kant op te gaan. Weliswaar persen zich nog geen massa’s toeristen door de smalle straatjes of langs de grachten, maar in 2013 trok de stad toch al 16 miljoen binnen- en buitenlandse bezoekers.
In de Amsterdamse begroting van 2014 is 8,9 miljoen gereserveerd voor citymarketing. Als er dan toch bezuinigd moet worden, kan dat geld beter gebruikt worden voor andere zaken dan het aantrekken van nog meer bezoekers. Venetië wordt gekscherend al wel Veniceland genoemd, als was het een soort Disneyland. Een Amerikaanse toerist vroeg al eens wanneer het sluitingstijd was! In Amsterdam hoeft het toch niet zo ver te komen? Het aantal toeristen hoeft echt niet alleen maar te stijgen, dalen is ook toegestaan. De binnenstad is te waardevol om er een permanent pretpark van te maken.
Bijschrift bij de foto: Kermis op de Dam, anno 2014.