Amsterdam omsingeld 546

Gepubliceerd in Stadsblad de Echo van 30 januari 2013

Het nieuwe jaar is niet echt begonnen zonder de economische les door Amsterdam City, een ondernemersvereniging die tegenwoordig onder de naam Centrum XL een gebied bestrijkt van Centraal Station tot aan de Cornelis Schuytstraat in Zuid en van de Haarlemmerstraat tot aan Carré. Net als vorig jaar werd de economische les gegeven in de Beurs van Berlage, die overigens 110 jaar bestaat. Ook deze avond staat in het teken van de Amsterdam City Index, de barometer van het economische klimaat binnen dit gebied: 32 trends – van o.a. hotelprijzen, eten en drinken, middenstand tot vervoer, werkenden en toerisme – worden in één cijfer uitgedrukt.In 2005 was het cijfer 100, in 2011 was het 116 en afgelopen jaar 115, een kleine dip. Echter, geen reden tot klagen in tijden van recessie, volgens de vereniging. Vooral het toerisme groeit en heeft veel potentie. In 2012 waren er 12,8 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland, 200.000 meer dan het jaar ervoor. In het voor ons liggende jubeljaar worden zelfs 13,5 miljoen bezoekers verwacht. Deze stad meet zich graag met andere steden en zo belandde Amsterdam als hippe stad op nummer twee in de Lonely Planetgids en als twaalfde in de top 50 qua leefbaarheid van steden wereldwijd. Daar hoort een gemotiveerde burgemeester bij, die tijdens deze bijeenkomst nog maar eens het internationale karakter – 180 nationaliteiten - van de stad benadrukte. De binnenstad noemde hij een ‘huiskamer voor iedereen’ die regelmatig wordt vergeleken met Venetië. Maar op die stad met 30 miljoen bezoekers op 60.000 inwoners blijft Amsterdam, met bijna 13 miljoen versus 137.000 in Centrum XL, toch bescheiden. Toerisme groeit wereldwijd en stedentrips worden steeds populairder. Gaat Amsterdam misschien toch ook die kant op?Een minpunt van een bijeenkomst van louter ondernemers is dat het monumentale aspect – tenslotte is Amsterdam werelderfgoed – er zo bekaaid afkomt. Ook ondernemers zijn zich meer dan wie ook bewust van het feit dat al die bezoekers in de eerste plaats komen voor het historische karakter van de binnenstad. Ogenschijnlijk liggen de belangen van de monumentenwereld en van de ondernemers ver uit elkaar. In de toekomst zouden alle partijen de handen ineen moeten slaan en samenwerken aan het optimaliseren van de Amsterdamse binnenstad, waarin musealisering en economische activiteit elkaar ondersteunen in plaats van bestrijden.

Bijschrift bij de foto: De Amsterdam City Index is de barometer van het economische klimaat van het hart van Amsterdam.