Thuis in d'Oude Stadt, aflevering 20

Gepubliceerd in de Binnenkrant, voorjaar 2023

Op het moment dat de zelfbenoemde chroniqueur van deze unieke, waterrijke werelderfgoedstad dit schrijft is het zondag 1 januari 2023 geworden. Al mijn trouwe lezers en lezeressen wenst deze columnist een goed, gezond, warm en liefdevol jaar. Het is een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. In deze vakantieperiode functioneerde de oude stad optimaal als pretpark of evenemententerrein. De schrijver had nog niet eerder gezien dat aan beide kanten van de Bijenkorf rijen van wel 40 (!) meter stonden. Datzelfde geldt voor een aantal uiterst populaire cafés en restaurants. Het leek wel of het gratis was. Wat bezielt mensen om zo lang in een rij te staan? Dat het niet alleen buitenlandse toeristen waren, bleek uit de rij auto’s die naar de parkeergarage van de Bijenkorf wilden gaan. Die rij begon tussen het Mr Visserplein en de Blauwbrug. Stond je er eenmaal in, dan was eruit ontsnappen onmogelijk, want na de Blauwbrug kan je met de auto alleen maar rechtdoor! Amsterdammers uit Zuid: we hebben (nog steeds) goed openbaar vervoer in Amsterdam! De slogan van een bepaalde politieke partij, die altijd de burgemeester mocht leveren luidt: Iedereen is welkom. Dat moet meteen van tafel. De oude stad is vol, voller en volst. Niet voor niets is er een aktiegroep met als naam STOP DE GEKTE. Het meest effectieve middel om deze steeds groeiende mensenmassa’s te stoppen is een hoge muur om de stad. Poorten gaan alleen open voor Amsterdammers of voor mensen die een kaart hebben gekocht om dit attractiepark te bezoeken. Een aantal grote trekpleisters zouden uit het beschermde stadsgezicht verwijderd kunnen worden. Te denken valt als eerste: het particuliere autoverkeer. Ook het parkeren zou buiten de Singelgracht moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld onder het niet goed functionerende Frederiksplein. De geschiedenis van de oude stad – in 2025 is dat 750 jaar – laat zien dat de stad ook bevoorraad kan worden door middel van vervoer over water. Hij of zij die nog twijfelt zou in het wonderschone Venetië – ook zonder auto’s – kunnen zien hoe zo’n historische stad toch functioneert met vaporetti, gondels, motorboten en watertaxi’s. Als het particuliere autoverkeer uit de oude stad verdwijnt, komt er weer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het massatoerisme wordt veel te veel gefaciliteerd met verwarmde terrassen, wafelshops en steeds meer winkels waar iets te eten of drinken kan worden gekocht. Het zou verboden moeten worden – net zoals in het Italiaanse Venetië – om op straat te eten en te drinken en vervolgens na consumptie de verpakkingen, de blikjes, de flessen op straat te gooien. In Venetië wordt dit verbod om op straat te eten ook gehandhaafd! Veelal zijn de afvalbakken vol in de oude stad. Als dat het geval is gaat er automatisch een rood lampje branden en krijgt eenieder zo’n groene afvalbak niet meer open. Er gaat dan ook een signaal naar de reiniging. Het aantal bezoekers aan Amsterdam is zo groot geworden dat de gemeente Amsterdam het afval niet kan wegkrijgen. Op jaarbasis zijn er ± 22 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland. In de nabije toekomst komen daar de Chinezen, de Japanners en de Amerikanen nog bij. Ook de coffeeshops en de hele prostitutie op de Wallen hebben hun langste tijd gehad. Deze publiekstrekkers trekken te veel mensen en dan ook nog eens mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn voor de oude stad met haar unieke grachten, haar keurtuinen, haar bijna 9000 monumenten en haar wereldklasse musea. Lang leve deze werelderfgoedstad!